Till Klassiska Gitarrstudion  

Gitarrackord i hela kvintcirkeln

                 

Teckenförklaring

 

Tonika

 
E A D G H E
F B DISS eller ESS GISS eller ASS C F
FISS eller GESS H E A CISS eller DESS FISS eller GESS
G C F B D G
GISS eller ASS CISS eller DESS FISS eller GESS H DISS eller ESS GISS eller ASS
A D G C E A

Subdominant

 
E A D G H E
F B DISS eller ESS GISS eller ASS C F
FISS eller GESS H E A CISS eller DESS FISS eller GESS
G C F B D G
GISS eller ASS CISS eller DESS FISS eller GESS H DISS eller ESS GISS eller ASS
A D G C E A

Dominant

 
E A D G H E
F B DISS eller ESS GISS eller ASS C F
FISS eller GESS H E A CISS eller DESS FISS eller GESS
G C F B D G
GISS eller ASS CISS eller DESS FISS eller GESS H DISS eller ESS GISS eller ASS
A D G C E A

  Till Klassiska Gitarrstudion

 
Dämpad lös sträng = Dämpad lös sträng
Lös sträng som är grund-bas = Lös sträng som är grund-bas
Greppad sträng som är grund-bas = Greppad sträng som är grund-ton, vanligen också grund-bas
Kvintcirkeln  = Kvintcirkeln

 Om man börjar på tonen C och går fem toner uppåt kommer man till tonen G. Om man går vidare upp fem toner hamnar man på tonen D. Fortsätter man på samma sätt hamnar man så småningom på tonen F.  Därifrån är femte tonen C. Därmed är man tillbaka till utgångspunkten och kan fortsätta i all evighet på samma sätt. Därför kallas det för en kvintcirkel.

Varje Dur-tonart har en parallell-tonart i moll. Parallell-tonarten ligger alltid tre toner nedanför Dur-tonarten och följer även den kvintcirkeln.

Förtecken  anger vilken/vilka toner som generellt höjs/sänks i tonartens skala. För varje kvint uppåt (medsols på bilden) ökar antalet korstecken med ett. För varje kvint nedåt (motsols på bilden) ökar antalet b-förtecken med ett.

Upp igen